آشنایی با کلاهبرداری حوزه NFT!

وقتی یک معامله‌گر فعال ان اف تی (NFT )هستید، شاید در دام کلاه‌برداری‌های موجود در دنیای توکن‌های غیرقابل تعویض بیافتید. ازجمله رایج‌ترین کلاه‌برداری‌های ان اف تی فیشینگ، ان اف تی‌های تقلبی و پامپ و دامپ است.

راهنمای مطالعه

وقتی یک معامله‌گر فعال ان اف تی (NFT )هستید، شاید در دام کلاه‌برداری‌های موجود در دنیای توکن‌های غیرقابل تعویض بیافتید. ازجمله رایج‌ترین کلاه‌برداری‌های ان اف تی فیشینگ، ان اف تی‌های تقلبی و پامپ و دامپ است.

سال 2021 پیشرفتی برای توکن‌های غیرقابل تعویض بود. اما هنگامی‌که چیزی مانند امور مالی غیرمتمرکز دیفای (DeFi) و جدیدترین نسخه وب به نام وب 3 Web3) )محبوب می‌شود، خطراتی را نیز با خود به همراه می آورد.

بیشتر بخوانید:NFT چیست؟ آشنایی با پدیده نوظهور بازار ارز دیجیتال!

گذشته، هکرها 14 میلیارد دلار از مبلغ هک‌های مرتبط با رمزارزها را دزدیدند و تعداد جرائم ارزهای دیجیتال 79 درصد افزایش‌یافته است و این پایان کار نیست. اما معامله‌گران ان اف تی چگونه باید از خود در برابر کلاه‌برداری محافظت کنند؟ اول از همه خودتان را آموزش دهید. با درک رایج‌ترین کلاه‌برداری‌های این حوزه می‌توانید توکن‌های خود را امن کنید.

مهم‌ترین چیزی که باید به آن توجه کنید این است که پامپ و دامپ ان اف تی خبر بدی است. کلاه‌برداران این عرصه از اطلاعات بدون پشتوانه و توخالی برای بالا بردن قیمت پایه (نماینده پایین‌ترین قیمت برای یک کالا، به‌روز شده در زمان واقعی) ان اف تی موردعلاقه شما استفاده می‌کنند. وقتی در تاکتیک‌های خود موفق می‌شوند، اقلام خود را می‌فروشند و دست دیگران را خالی می‌گذارند. همچنین، یک ترفند رایج، کلاه‌برداری پشتیبانی فنی است. اگر کاربر تلگرام (Telegram) یا دیسکورد (Discord) باشید، احتمالاً می‌بینید که کلاهبرداری‌های رمزنگاری درست بغل گوش شما اتفاق می‌افتد.

روش کلاه‌برداری فیشینگ اصلاً واضح نیست. کلاه‌برداران از پاپ آپ‌های جعلی برای پیوند دادن به صفحاتی با ظاهر معمولی مانند کیف پول شما استفاده می‌کنند. در این میان خریدارانی نیز وجود دارند که برای اولین بار قصد انجام معامله دارند و پیشنهادی را برای دریافت کمک برای سرمایه‌گذاری در ان اف تی می‌پذیرند. کلاه‌بردار مبدل دیجیتالی اطلاعات شخصی شما را می‌خواهد که از آن برای سرقت تمام دارایی‌های شما استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: نسل بعدی NFTها ساده و قابل اعتماد خواهند بود!

سومین روش کلاه‌برداری رایج ان اف تی در دنیای مالکیت معنوی غریبه نیست. هنرمندان روی طرح‌های اصلی خود سخت کار می‌کنند. ایجاد یک مجموعه ان اف تی ساعت‌های زیادی طول می‌کشد، بنابراین وقتی توسط شخص دیگری کپی می‌شود، این اتفاق برای هنرمندان چندان خوشایند نخواهد بود. کلاه‌برداران کار هنرمند را می‌گیرند و به ان اف تی تبدیل می‌کنند. خریداران باور خواهند کرد که روی یک اثر هنری اصیل سرمایه‌گذاری می‌کنند و پیشنهادات باارزش بالا ارائه می‌کنند.آیا ان اف تی ها کلاهبرداری هستند؟

ان اف تی‌ها می‌توانند اقلام کلکسیونی مانند کارت‌های بیس‌بال قدیمی باشند، اما لزومی ندارد به این دست اقلام خلاصه شوند. یک ان اف تی می‌تواند نوعی سرگرمی دیجیتالی، هنر ارزشمندی در لحظه‌ای از زمان به وجود می‌آید، باشد،. به گمان افراد بسیاری از ان اف تی‌ها تنها حبابی است که به‌زودی می‌ترکد و خوب شاید یک روز این اتفاق بیافتد. اما اکنون زمان آن نیست که در مورد آن گمانه‌زنی کنیم، زیرا آنها هنوز در حال رونق هستند.

بیشتر بخوانید: چرا اتریوم محبوب‌ترین بستر میزبان NFT است؟

ازآنجایی‌که امنیت و انطباق موضوعات پیچیده‌ای هستند، ان اف تی‌ها تا حدودی آسیب‌پذیر هستند. علاوه بر این، رمزارز، بلاک چین و ان اف تی مانند بچه‌های جدید در بلوک هستند، که بقیه محله هنوز چیز زیادی در مورد آنها نمی‌دانند. و همه‌چیز ناشناخته خطرات اضافی را در بر دارد. در ابتدای سال جاری، کاربران بزرگ‌ترین بازار ان اف تی اپن سی (NFT (OpenSea))در کمین یک حمله فیشینگ قرار گرفتند. حداقل 32 کاربر ان اف تی خود را با ارزش کل 1.7 میلیون دلار به سرقت بردند.

ان اف تی ها به خودی خود کلاه‌برداری نیستند، اما گاهی اوقات به‌راحتی می‌توان آنها را دزدید و تا زمانی که بازار ان اف تی به رشد خود ادامه دهد، تعداد حملات همراه با آن افزایش خواهد یافت. هکرها همچنین خلاقیت بیشتری پیدا می‌کنند و دانش فنی خود را افزایش می‌دهند. اخبار ان اف تی در مورد کلاه‌برداری بیشتر می‌شود. برای مثال یک سال پیش، هکرها از کاربران نیفتی گیت وی (Nifty Gateway)سرقت کردند. آنها تعداد زیادی ان اف تی را دزدیدند و حتی از کارت‌های اعتباری کاربرانی استفاده کردند که احراز هویت دو مرحله ای تو اف ای (2FA) را فعال نکردند تا ان اف تی های بیشتری را تا سقف 10هزار دلار در هر حساب خریداری کنند

بیشتر بخوانید: توکن‌های غیرمثلی (NFT) آینده آثار هنری دیجیتال هستند یا جذابیت موقتی دارند؟

برای جلوگیری از کلاه‌برداری های ان اف تی ، عاقلانه است که پیگیر پوشش خبری یک اثر باشید. همچنین، امنیت دیجیتال خود را بهبود بخشید و خود را درگیر درخواست‌های تماس مبهم و پاپ آپ های عجیب‌وغریب نکنید.

کاربران با خطرات تجارت و ایمن نگه‌داشتن ان اف تی های خود بیشتر آشنا می‌شوند. اما هنگامی‌که از قبل یک ان اف تی دارید یا قصد خرید یک یا چند مورد را دارید، مهم است که بدانید چگونه از شر کلاه‌برداری ان اف تی در امان بمانید. به‌عنوان یک کاربر، می‌توانید اقدامات پیشگیرانه متعددی را ترتیب دهید تا از دارایی‌های خود در برابر سرقت محافظت کنید.

منبع: Cointelegraph

Bingx
wallex
nobitex
coinex
abantether
bitpin
Bingx
coinex
wallex
abantether
nobitex
bitpin

با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و بینگ ایکس هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر، از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.

در ادامه بخوانید:

مرتبط پست ها

به این مطلب امتیاز دهید

روی ستاره ها کلیک کنید

امتیاز پست: / 5. بر اساس رای

اولین رای را ثبت نمایید

ممکن است علاقه مند باشید

مرتبط پست ها

به بحث بپیوندید

خبرنامه
اطلاع از

لطفا به سوال زیر پاسخ دهید

0 دیدگاه
بازخورد درون خطی
مشاهده همه نظرات

5 ارز برتر بازار

# ارز دیجیتالقيمتتغییر روزانهتغییر هفتگیقیمت تومانی

آخرین مطالب سایت

5 ارز برتر بازار

# ارز دیجیتالقيمتتغییر روزانهتغییر هفتگیقیمت تومانی

آخرین مطالب سایت