آیا بررسی تراکنش‌های نهنگ‌ها روش مناسبی برای پیش‌بینی روند بیت‌کوین است؟

راهنمای مطالعه

واریز بیت‌کوین (BTC) به صرافی‌ها به یکی از داده‌های درون زنجیره‌ای محبوب تبدیل شده، اما برخی معتقدند که این معیار می‌تواند باعث فریب معامله‌گران شود. اخیراً معامله‌گران زیادی از طریق پلتفرم‌هایی مثل کریپتوکوانت (CryptoQuant)، گلس‌نود (Glassnode) و ویل آلرت (WhaleAlert) با بررسی داده‌های درون زنجیره‌ای به پیش‌بینی روند قیمتی کوتاه مدت و بلندمدت بیت‌کوین می‌پردازند. در این میان، آمار واریز و برداشت بیت‌کوین و واریز استیبل‌کوین‌ها به صرافی‌ها از جمله داده‌هایی است که دائماً توسط معامله‌گران برای پیش‌بینی روند آتی قیمت‌ بیت‌کوین استفاده می‌شود. توئیت ذیل یک نمونه از این داده‌هاست که توسط پلتفرم ویل آلرت در 14 مارس منتشر شده است:

“ تعداد 499 بیت‌کوین ( به ارزش 29.979.163 دلار) از یک کیف پول ناشناس به صرافی کوین‌بیس (Coinbase) منتقل شد. “

با این حال، نمی‌توان به این نوع از داده‌ها کاملاً اطمینان کرد، زیرا هولدرهای بزرگ نیز می‌دانند که افراد زیادی در استراتژی‌های معاملاتیشان از این داده‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین، این احتمال وجود دارد که معامله‌گران بزرگ یا نهنگ‌ها چنین داده‌هایی را دست‌کاری کرده تا روند بازار را به نفع خودشان تغییر دهند. اما چگونه؟

از داده‌های درون زنجیره‌ای بیت‌کوین می‌توان برای عملیات روانی استفاده کرد

زمانی که حجم زیادی از بیت‌کوین به یک صرافی واریز می‌شود، معمولاً و حداقل به لحاظ تئوریک نشان از این دارد که یک نهنگ یا سرمایه‌گذار بزرگ قصد فروش بیت‌کوین‌هایش را دارد. سرمایه‌گذارانی که تعداد زیادی بیت‌کوین دارند به دلایل امنیتی معمولاً بیت‌کوین‌هایشان را در کیف پول‌های شخصی خود نگهداری می‌کنند. بنابراین وقتی این دارایی‌ها وارد صرافی‌ها می‌شوند، اینطور به نظر می‌رسد که نهنگ‌ها قصد ایجاد فشار فروش سنگینی را در بازار دارند.

با این حال، اینکه نهنگ‌ها می‌دانند که سرمایه‌گذاران خرد امکان ردیابی واریز‌هایشان را از طریق این پلتفرم‌های درون‌زنجیره‌ای دارند، دست آنان را در ایجاد شرایط فریب (Fakeout) باز گذاشته است. در تحلیل تکنیکال، منظور از فریب شرایطی است که در آن یک معامله‌گر وارد یک موقعیت معاملاتی شده و حرکت آتی سیگنال یا قیمت معامله را پیش‌بینی می‌کند، اما سیگنال یا پیش‌بینی وی درست از آب در نمی‌آید و  قیمت‌ دارایی در خلاف جهت پیش‌بینی او حرکت می‌کند.

مثلا نهنگ‌ها تعداد زیادی بیت‌کوین به صرافی‌های مختلف واریز می‌کنند تا اینطور به نظر برسد که قصد فروش بیت‌کوین‌هایشان را دارند، و با این حرکت در بازار ترس ایجاد کرده و روند بیت‌کوین را نزولی خواهند کرد.

اما در حقیقت ممکن است اصلاً نهنگ‌ها بیت‌کوین‌هایی که به صرافی واریز کرده‌اند را نفروخته و در مقابل حتی با استفاده از این شرایط فریب اقدام به خرید دارایی در قیمت‌های پایین‌تر نمایند.

معامله‌گر معروف با نام مستعار کنترینگ کلارک (Cantering Clark) در این باره اینطور توضیح می‌دهد:

“ انصافاً باید گفت که داده‌های درون زنجیره‌ای و انتقال بیت‌کوین به صرافی‌ها و بالعکس حقه بدی است. فکر می‌کنید که یک بازیگر بزرگ اگر قصد فروش دارایی‌هایش را داشته باشد علناً اینطور دیگران را از تصمیمش مطلع می‌کند؟ حدسم این است مردم هنوز هم از یک حقه نخ نما دارند فریب می‌خورند!”

کی یونگ جو (Ki Young Ju)، مدیرعامل پلتفرم کریپتوکوانت، نیز در رابطه با این نوع داده‌های درون‌ زنجیره‌ای که آن را نوعی عملیات روانی نامیده نظر مشابهی دارد. وی معتقد است که نهنگ‌ها بیت‌کوین‌هایشان را به صرافی‌ها منتقل می‌کنند تا احساسات بازار را از طمع به ترس تغییر دهند. احساسات منفی بازار به تنهایی می‌تواند برای پایین آوردن قیمت‌ کافی باشد. ضمن اینکه اگر بازار آتی بیش از حد شلوغ شود، می‌تواند باعث لیکوئید شدن‌های پی‌درپی گردد. جو مطرح می‌کند که:

“ حدسی که می‌توان زد این است که نهنگ‌ها از واریز بیت‌کوین به صرافی‌ها در جهت ایجاد ترس در مردم استفاده می‌کنند، چراکه بسیاری از مردم رفتار نهنگ‌ها در بازار را رصد می‌کنند. “

به عنوان مثال، داده‌ها حاکی از آن است که پیش از ریزش بیت‌کوین به محدوده 54500 دلار در 15 مارس، نهنگ‌ها تعداد زیادی بیت‌کوین به صرافی جمینی (Gemini) واریز کرده بودند. به همین ترتیب جو معتقد است که شاید این واریزی‌ها برای سفارشات فروش بوده باشد، اما از طرفی نیز می‌توان آن را نوعی عملیات فریب دانست که قصد ترساندن بازار از یک فشار فروش را داشته است.  وی در ادامه توضیح می‌دهد:

“ سه احتمال وجود دارد: اول اینکه نوعی عملیات فریب بوده باشد. دوم اینکه شاید صرافی جمینی درحال راه‌اندازی خدمات واسطه‌گری خصوصی است که سفارشات فروش را به سایر صرافی‌ها انجام می‌دهد. و سومین احتمال این است که یکی از ارائه‌دهندگان خدمات واسطه‌گری از امنیت صرافی جمینی برای انجام سفارشات فروش به صرافی‌های دیگر استفاده می‌کند. “

فیلیپ سوئیفت (Philip Swift)، تحلیل‌گر و موسس پلتفرم دیسن‌تریدر (Decentrader) می‌گوید:

“ اینکه معامله‌گران در تصمیم‌گیری‌هایشان به تراکنش‌های میان کیف پول‌ها در بلاک‌چین بیت‌کوین اهمیت زیادی دهند می‌تواند بسیار خطرناک باشد. همانطور که امروز می‌بینیم، عمدتاً در رابطه با هویت واقعی برخی از کیف‌ پول‌ها و صاحبان آن‌ها ابهام وجود دارد. “

سوئیفت در ادامه توضیح می‌دهد که : “ قطعاً امکان عملیات فریب وجود دارد، به طوریکه بازیگران بزرگ با فریب معامله‌گرانی که دائماً تراکنش‌های کیف پول‌ها را رصد می‌کنند، این تصور را ایجاد کرده که این دارایی‌ها با هدف فروش در بازار درحال جابجایی هستند. “

سوئیفت در رابطه با این‌گونه تراکنش‌های کیف پول‌ها بیان می‌کند که:

“ مسلماً هدف از این تراکنش‌ها فروش نیست، بلکه هدف این است تا مردم را فریب دهند و اینطور وانمود کنند که قصد فروش این بیت‌کوین‌ها را دارند. نباید فراموش کرد که بازیگران بزرگ روش‌های متعددی برای خرید و فروش بیت‌کوین دارند، من جمله از طریق OTC، یا بستن موقعیت‌های معاملات آتی و غیره. لزومی ندارد تا قبل از خرید و فروش، وجوه خود را از طریق پلتفرم‌های درون‌زنجیره‌ای منتقل کنند. “

بسیار دقیق اما نه قطعی

با این وجود، تا به امروز بررسی انتقال بیت‌کوین به صرافی‌ها یکی از روش‌های دقیق پیش‌بینی روند بیت‌کوین بوده است. مثلا در سه هفته گذشته، دو بار در روزهای 22 فوریه و 15 مارس حجم واریز بیت‌کوین به صرافی‌ها به طور قابل‌توجهی افزایش یافت و پس از آن شاهد ریزش قیمت بودیم. بنابراین، بسیاری از شاخص‌های درون زنجیره‌ای مثل واریز و برداشت بیت‌کوین در صرافی‌ها در پیش‌بینی رفتار قیمتی بیت‌کوین بسیار مفید بوده‌اند.

اما نکته‌ای که معامله‌گران بایستی به آن توجه کنند این است که این‌گونه اطلاعات در دسترس همه قراردارد و در نتیجه نمی‌توان از آن به عنوان تنها معیار قطعی برای معامله استفاده کرد. هرچه که میزان محبوبیت و استفاده از این داده‌ها افزایش پیدا می‌کند، احتمال دستکاری و حقه توسط نهنگ‌ها، رسانه‌ها و دیگر نهادهای تاثیرگذار وجود دارد. این داده‌ها در نهایت می‌توانند باعث فریب معامله‌گران شده و با ایجاد تصویر نادرستی از وضعیت بازار باعث تغییر احساسات معامله‌گران به ویژه در کوتاه مدت گردند.

منبع: Cointelegraph

Bingx
wallex
nobitex
coinex
abantether
bitpin
Bingx
coinex
wallex
abantether
nobitex
bitpin

با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و بینگ ایکس هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر، از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.

در ادامه بخوانید:

مرتبط پست ها

به این مطلب امتیاز دهید

روی ستاره ها کلیک کنید

امتیاز پست: / 5. بر اساس رای

اولین رای را ثبت نمایید

ممکن است علاقه مند باشید

مرتبط پست ها

به بحث بپیوندید

خبرنامه
اطلاع از

لطفا به سوال زیر پاسخ دهید

0 دیدگاه
بازخورد درون خطی
مشاهده همه نظرات

5 ارز برتر بازار

# ارز دیجیتالقيمتتغییر روزانهتغییر هفتگیقیمت تومانی

آخرین مطالب سایت

5 ارز برتر بازار

# ارز دیجیتالقيمتتغییر روزانهتغییر هفتگیقیمت تومانی

آخرین مطالب سایت