توکن‌های غیرمثلی (NFT) آینده آثار هنری دیجیتال هستند یا جذابیت موقتی دارند؟

تب گالری‌های هنری فیزیکی در قالب NFT حسابی فراگیر شده و همه جا صحبت‌ از این‌هاست. واقعاً چرا؟ و آیا مردم فارغ از دانشی که درمورد رمزنگاری دارند، قدر این نوع توکن‌های غیر‌مثلی را می‌دانند؟

راهنمای مطالعه

هم‌زمان با توسعه مداوم توکن‌های غیرمثلی در عرصه هنر به عنوان یک صنعت، ترند (Trend) جدیدی به سرعت در حال ظهور است:

“گالری‌های فیزیکی NFT شامل قطعات دیجیتالی و غیر مثلی  از آثار هنری منحصر به فرد”

اخیراً، کنفرانس 2021 بیت‌کوین – بزرگ‌ترین رویداد (Event) مربوط به بیت‌کوین تاکنون – برگزار شده است که شامل یک گالری هنری NFT «همتا‌به‌همتا» (peer-to-peer) نیز بود و آثار هنری بیش از 30 هنرمند مختلف رمزنگاری را پوشش می‌داد.

«تئودورا آتاناسووا» (Teodora Atanasova)، مدیر روابط “VIP” و یکی از بنیان‌گذاران شرکت «نکسو» (Nexo) – شرکتی که از گالری هنری بیت‌کوین پشتیبانی می‌کند – به خبرگزاری «کوین‌تلگراف» (Cointelegraph) گفت که طی کنفرانسِ دو روزه، بیش از 100 قطعه هنری فروخته شده است: «این نشان می‌دهد که گالری‌های NFT فیزیکی می‌توانند هم بر هم دنیای هنر سنتی و هم صنعت رمزنگاری تاثیر بگذارند.» وی افزود: «ما باید رمزنگاری را برای مردم عینی و قابل لمس کنیم.»

بعضی از شهرها مانند «میامی» (Miami) هستند که با رمزنگاری رابطه خوب و دوستانه‌ای دارند. با این حال، گالری‌های هنری NFT هنوز نتوانسته‌اند در این شهرها جایی برای خود باز کنند. در اوایل این ماه، برای اولین بار یک نمایشگاه گالری هنری NFT در «دالاس» (Dallas) و «تگزاس» برگزار شد. این رویداد به میزبانی یک آژانس استعدادهای درخشان مستقر در دالاس به نام “Artist Uprising” برگزار شد و چندین اثر هنری انفرادی توسط هنرمندان برجسته NFT برگزار شد. این هنرمندان فقط در ماه گذشته بیش از 1 میلیون دلار اثر هنری دیجیتالی را به صورت آنلاین فروخته‌اند.

«مریک پورچددو» (Merrick Porchéddu)، مدیرعامل “Artist Uprising”، به کوین‌تلگراف گفت که این ایونت (Event) بیش از 200 شرکت‌کننده را به خود جلب کرد و فروش NFT هنوز در حراج‌های آزاد ادامه دارد:

«بسیاری از پرینت‌ها (prints) به همراه دو بوم هنری زیبا فروخته شدند. مستندی به نام ” Making of NFT Gallery IRL ” نیز فیلم‌برداری شد. (که امیدوارم بتواند کاربردNFT  در هنر و اینکه چرا ماندگار است و صرفاً مُد نشده را به خوبی توضیح دهد.) همچنین، در حال حاضر سه منطقه داریم که می‌خواهند گالری NFT خود را به فضای خود بیاورند.»

بیشتر بخوانید: NFT چیست؟ آشنایی با پدیده نوظهور بازار ارز دیجیتال!

چرا به گالری‌های هنری NFT فیزیکی نیاز داریم؟

گالری‌های هنری NFT فیزیکی گام مهمی برای صنعت رمزنگاری است؛ اما برخی از صاحب‌نظران و کارشناسان عرصه هنر یا سنت‌گرایان ممکن است اهمیت یا حتی ضرورت وجود گالری‌های هنری NFT را در دنیای واقعی زیر سوال ببرند.

برای مثال می‌توان به مقاله‌ای که روزنامه‌ای به نام “The Art Newspaper” چاپ کرده اشاره کرد. در این مقاله به  نقل از «ساسکیا دراکسلر» (Saskia Draxler)، مالک یک گالری هنری در آلمان به نام «گالری ناگل دراکسلر» (Galerie Nagel Draxler)، نوشته است که هنرمند دیجیتالی به نام «بیپل» (Beeple) که یکی از آثار خود را به شکل NFT درآورده و آن را در خانه حراج “Christie’s” به قیمت بیش از 69 میلیون دلار به فروش رسانده، به احتمال زیاد بر تاریخ هنر تأثیر نمی‌گذارد. وی افزود: «هیچ‌وقت یک NFT جای هنر فیزیکی را نمی‌گیرد، همانطور که یک «کفش ورزشیِ نایکی» (Nike sneaker) هیچ‌وقت جای «کفش‌های ورزشی واقعی» (real sneakers) را نخواهد گرفت!»

گرچه این فقط دیدگاه یک نفر بود؛ اما برخی معتقدند که سردرگمی در مورد NFT ها و نیاز به گالری‌های فیزیکی ممکن است از عدم درک کافی ناشی شود. «کری الدریج» (Carrie Eldridge)، بنیان‌گذار و مدیرعامل ” ATO Platform” – یک سرویس مدیریت دارایی که به هنرمندان، گالری‌ها و موسسات غیرانتفاعی «حق امتیاز» (royalties ) می‌دهد – به کوین‌تلگراف گفت که بسیاری از عمل‌گرایان و محافظه‌کاران هستند که آماده استقبال از‌NFT ها به عنوان یک رسانه قانونی نیستند. وی گفت: «آن‌ها همچنین قبول ندارند كه NFT راهكاری برای چالش‌هایی است كه نسل‌ها هنرمندان را آزار داده است؛ مانند ارزش‌یابی، موارد مربوط به حق امتیاز، تجزیه‌و‌تحلیل کلکسیون آثار هنری، برآورد و پرداخت سهم کلکسیون‌داران و شركت‌های بیمه و بسیاری از مسائل پیچیده‌تر.»

بیشتر بخوانید: آشنایی با کلاهبرداری حوزه NFT!

گرچه ممکن است این‎طور باشد، الدریج خاطرنشان کرد، در مورد NFT در عرصه هنر، باید هم به نقطه‌نظرهای کلکسیونرهای سنتی و هم جامعه رمزنگاری توجه کرد: «در ATO ما مشتاق نوآوری هستیم و در عین حال تلاش می‌کنیم که هوشیارانه و محافظه‌کارانه در مورد صنعت هنر و کسانی که دهه‌ها زحمت کشیده‌اند تا نقطه‌ای که امروز رسیده‌ایم اتفاق بیفتد، عمل کنیم.»

صحبت‌های الدریج درست؛ اما اینکه بفهمیم گالری‌های فیزیکی NFT اولین‌بار از کجا سروکله‌شان پیدا شد هم مهم است. گرچه برخی اعتقاد دارند که این افتتاحیه‌ها به‌خاطر لغو محدودیت‌های کرونا و قرنطینه است؛ اما کارشناسان صنعت مخالف این طرز فکر هستند.

به عنوان مثال، «مارک بیلینگز» (Marc Billings)، بنیان‌گذار “Blackdove” – شرکتی که اوایل ماه ژوئن اولین گالری هنری NFT میامی را راه‌اندازی کرد – به کوین‌تلگراف گفت که گالری‌های هنری NFT از لحاظ شکل و عملکرد تفاوتی با گالری‌های سنتی ندارند. با این حال، وی خاطرنشان کرد که گالری‌های هنری سنتی نتوانسته‌اند نیازهای هنرمندان NFT را برآورده کنند، چه از نظر فناوری و چه از نظر علاقه‌مندان به جمع‌آوری آثار هنری. به این دلیل است که گالری‌های اختصاصی NFT شروع به کار کرده‌اند. بیلینگ گفت:

بیشتر بخوانید: چرا اتریوم محبوب‌ترین بستر میزبان NFT است؟

«آثار هنری NFT بیشتر شبیه یک نقاشی متحرک هستند تا یک اثر سنتی ویدئویی که جهان محافظه‌کار هنر آن را از دست داده است. هنرمندان و کلکسیون‌داران به شدت به فضایی احتیاج دارند که کار خود را به نمایش بگذارند و گوش شنوایی داشته باشند. گالری NFT این نیاز را برطرف می‌کند.»

NFT به نمایش آثار هنری در فضای دنیای واقعی کمک می‌کند، به علاوه هنرمندان NFT شروع به ساخت قطعات فیزیکی کرده‌اند که با خلاقیت‌های دیجیتالی آن‌ها مرتبط است. گالری‌های هنری NFT نه تنها اجازه نمایش این قطعات را می‌دهند، بلکه به جلب توجه جریان اصلی نیز کمک می‌کنند.

NFT در عرصه هنر و اهمیت بلاک‌چین

گرچه تشخیص ضرورت گالری های NFT فیزیکی مهم است، بیلینگز همچنین با اشاره به اینکه فناوری بلاک‌چین در اکوسیستم کلی نقش مهمی دارد، اظهار داشت: «بلاک‌چین قدر کارهای سختی که اعضای مختلف جامعه انجام می‌دهند را می‌داند و برای آن‌ها جبران می‌کند.»

در واقع، بلاک‌چین یکی از مهم‌ترین مزیت‌های توکن‌های غیرمثلی است؛ زیرا مدل مالی کاملاً جدیدی برای این دارایی‌ها ایجاد کرده است. به کمک شبکه بلاک‌چین ارزش‌ها مبادله می‌شوند و افراد خلاق می‌توانند سود بیشتری به‌دست آورند. علاوه بر این، بلاک‌چین اثبات مالکیت را برای کلکسیونرها راحت می‌کند؛ زیرا تمام معاملات در بلاکچین انجام و ثبت می‌شوند.

گود توضیح داد که به کمک NFT  او این امکان را داشته است تا به جای انتظار برای پذیرش گالری‌ها، آثار خود را قیمت‌گذاری و سپس آن را در بهترین زمان ممکن به فروش برساند:

«مشکل قدیمی که همیشه هنرمندان داشته‌اند، دانستن قیمت واقعی هنرشان، تقاضای این قیمت و سپس دریافت آن است. توکن‌های غیرمثلی که درواقع، یک کاربرد ساده بلاک‌چین هستند، این امکان را فراهم کرده‌اند که هنرمندان خلاق جزو اولین افراد خوش‌شانسی باشند که از آن استفاده می‌کنند؛ زیرا NFT‌ها در حقیقت مبادله مستقیم ارزش هستند.»

علاوه بر این، یکی از «پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز» (DeFi) به نام «آوه» (Aave) که یک پروتکل وام‌دهی به صورت غیرمتمرکز است، در حال حاضر در حال توسعه یک بستر برای استفاده از NFT به عنوان وثیقه است. «جوردن لازارو گوستاو» (Jordan Lazaro Gustave)، مدیر ارشد اجراییAave ، به کوین‌تلگراف گفت که این شرکت‌NFT ها را وسیله‌ای برای ذخیره ارزش و به طور معمول در قالب آثار هنری می‌داند. وی خاطرنشان کرد که Aave قصد دارد از توکن‌های غیرمثلی هنری به عنوان وثیقه استفاده کند، مثل حالتی که یک بانک بخواهد به یک نفر وام بدهد تا او بتواند قطعه زیبای هنری بخرد.  

بیشتر بخوانید: نسل بعدی NFTها ساده و قابل اعتماد خواهند بود!

در حالی که لازارو گوستاو نمی‌توانست جزئیات کامل پلتفرم در حال توسعه را فاش کند، وی خاطرنشان کرد که به طور سنتی در فضای دیفای، «دارایی‌های مثلی» (fungible assets) مانند پول‌های ثابت به عنوان وثیقه استفاده می‌شوند. با این حال، او اشاره کرد که NFT ها پتانسیل رشد زیادی دارند و Aave روشی را برای استفاده از NFT ها پیدا خواهد کرد.

آیا گالری‎های هنری NFT همیشه روی بورس می‌مانند؟

اگرچه مزایای ارائه شده توسط گالری‌های فیزیکی NFT مشهود است؛ اما مشخص نیست که آیا این فضاهای اختصاصی به کل جهان سرایت می‌کنند یا با کمرنگ شدن هیاهوی هنری NFT از بین می‌روند.

پورچددو توضیح داد که در حالی که در ابتدا فکر می‌کرد هنر NFT حبابی است که به زودی هویت خود را آشکار می‌کند، اکنون معتقد است که این روند رو به تغییر و ماندگاری است و افزود: «مردم به طرز باورنکردنی ابتکاری عمل می‌کنند و روش‌های منحصر به فردی پیدا کرده و مشکلات را حل می‌کنند.»

بیلینگز همچنین اظهار داشت که هیچ گالری سنتی وجود ندارد که بتواند با نوآوری‌های فناوری ناشی از فضای هنری NFT حرکت کند. الدریج با تائید اظهارات بیلینگ گفت که هنر NFT  یک انقلاب نیست بلکه تکامل یک شکل هنری قدیمی بوده که خیلی وقت است که وجود دارد؛ یعنی «هنر دیجیتال». او گفت:

«دلیل اینكه هنر دیجیتال در دهه‌های گذشته زودتر مورد توجه قرار نگرفته است، عدم توانایی در ردیابی آن است. NFT صرفاً یك «اشاره‌گر» به سمت محل نگه‌داری یا ذخیره یا آثار هنری است، همراه با هدف اضافه‌کردن ارزشی که ناشی از محدودیت و کمیابی آن اثر هنری است. پتانسیل‌های توکن‌های غیرمثلی را باید کشف کرد و علاقه‌مندان زیادی هستند که از این نوآوری استقبال می‌کنند.»

منبع: Cointelegraph

Bingx
wallex
nobitex
coinex
abantether
bitpin
Bingx
coinex
wallex
abantether
nobitex
bitpin

با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و بینگ ایکس هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر، از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.

در ادامه بخوانید:

مرتبط پست ها

به این مطلب امتیاز دهید

روی ستاره ها کلیک کنید

امتیاز پست: / 5. بر اساس رای

اولین رای را ثبت نمایید

ممکن است علاقه مند باشید

مرتبط پست ها

به بحث بپیوندید

خبرنامه
اطلاع از

لطفا به سوال زیر پاسخ دهید

0 دیدگاه
بازخورد درون خطی
مشاهده همه نظرات

5 ارز برتر بازار

# ارز دیجیتالقيمتتغییر روزانهتغییر هفتگیقیمت تومانی

آخرین مطالب سایت

5 ارز برتر بازار

# ارز دیجیتالقيمتتغییر روزانهتغییر هفتگیقیمت تومانی

آخرین مطالب سایت