جف کوری: بیت‌ کوین طلای دیجیتال نیست، بلکه همانند مس پرریسک است!

راهنمای مطالعه

جف کوری (Jeff Currie)، رئیس بخش تحقیقات کالای شرکت گلدمن ساکس (Goldman Sachs)، اخیراً بیت‌کوین (BTC) را به عنوان یک دارایی پرریسک و همتراز با مس به عنوان پوششی در برابر تورم توصیف کرده است. وی تشبیه بیت‌کوین به طلا به عنوان پوشش تورم را نادرست دانسته و معتقد است که این رمزارز بیشتر به یک دارایی پرریسک مثل مس شباهت دارد.

روز گذشته کوری در مصاحبه‌ای با رسانه CNBC بیان کرد که مس و بیت‌کوین هر دو دارایی‌های پوششی در برابر تورم هستند که به دلیل نوسانات زیاد پرریسک محسوب می‌شوند، درحالی وی معتقد است که طلا یک دارایی پوششی کم ریسک است. کوری در این رابطه بیان کرده است:

“‌ ارزهای دیجیتال نمی‌توانند جایگزین طلا باشند. اما شاید بتوان ‌آن‌ها را جایگزین فلز مس دانست چون هردو، دارایی پرریسکی محسوب می‌شوند. در حقیقت رمزارزها نه به عنوان دارایی‌های پوششی کم ریسک، بلکه جایگزین دارایی‌های پوششی پرریسک هستند”.

وی افزود:

“‌ میان بیت‌کوین و مس و یا بیت‌کوین و یک معیار ذائقه ریسک، همبستگی زیادی وجود دارد، ضمن اینکه سابقه معاملات بیت‌کوین حدود 10 سال است و قطعاً این رمزارز یک دارایی پرریسک محسوب می‌شود”.

کوری درحالی این اظهارات را در رابطه با بیت‌کوین مطرح کرده است که قیمت این رمزارز اخیراً با ریزش شدید 36 درصدی همراه بوده و براساس داد‌ه‌های پلتفرم کوین گکو (CoinGecko) از 12 ماه می طی چند هفته قیمت بیت‌کوین از محدوده 57 هزار دلار به حدود 36  هزار دلار در زمان نگارش این خبر کاهش یافته است.

از سوی دیگر، اتریوم (ETH) نیز کاهش قیمت شدیدی را تجربه کرده و با حدود 39.58 درصد افت از محدوده 4300 دلار به 2598 دلار رسیده است.

فلز مس نیز در سال 2021 با نوسانات زیادی همراه بوده است. قیمت این دارایی در سوم ژانویه  3.56 دلار بود و تا 24 فوریه به 4.30 دلار افزایش یافت. پس از آن در ماه مارس قیمت این فلز گرانبها بین 3.50 تا 4 دلار در نوسان بود، تا سرانجام در 10 می قیمت آن به 4.80 دلار جهش کرد و اکنون نیز در محدوده 4.65 دلار درحال معامله است.

کوری همچنین خاطر نشان کرد که: “ یک تورم خوب وجود دارد و یک تورم بد” که دارایی‌های مختلف در برابر هر یک نقش پوششی را ایفا می‌کنند. وی در ادامه تشریح کرد که:

 “ تورم خوب ناشی از فشار تقاضاست  و دارایی‌هایی مثل بیت‌کوین، مس و نفت به عنوان پوشش در برابر این نوع تورم عمل می‌کنند. درحالی که طلا دارایی پوششی در برابر تورم بد است. تورم بد زمانی رخ می‌دهد که عرضه کاهش یافته است و این نوع تورم بر کمبود کالاها و دیگر انواع مواد خام اولیه تمرکز دارد. به همین دلیل است که از طلا به عنوان پوششی در برابر این نوع تورم استفاده می‌شود”.

این مدیر شرکت گلدمن ساکس پیش از این نیز در ماه آپریل بیان کرده بود که هنوز نمی‌توان بیت‌کوین را به عنوان یک طلای دیجیتال تلقی کرد‌، چرا که هنوز ریسک از دست دادن ذخیره ارزش بیت‌کوین در اثر تقاضا برای یک رمزارز بهتر دیگر وجود دارد. وی افزود: “ از نظر ما هنوز بیت‌کوین توانایی رقابت با طلا به عنوان یک دارایی پوششی کم ریسک را ندارد، و هر دو دارایی می‌توانند در کنار هم وجود داشته باشند”.

بر اساس داده‌های سایت تریدینگ ویو (TradingView)، در یکم آپریل قیمت طلا در محدوده 1686 دلار قرار داشت و با قرار گرفتن در یک روند صعودی تا امروز قیمت این فلز گرانبها به 1900 دلار افزایش یافته است.  

روز دوشنبه کوری بیان کرده بود که کالاهایی که دارای مصرف واقعی در دنیا هستند بهترین دارایی‌های پوششی در برابر تورم محسوب می‌شوند، زیرا در نهایت این دارایی‌ها نه بر نرخ رشد، بلکه بر تقاضا تکیه دارند. وی در این رابطه می‌گوید:

“ کالاها نوعی دارایی نقدی هستند که به نرخ‌های رشد‌ آتی بستگی ندارند. بلکه به نسبت سطح تقاضا به سطح عرضه‌ی امروز بستگی دارند”.

وی افزود:

“ در نتیجه این دارایی‌ها به عنوان پوششی در برابر تورم‌ کوتاه مدتی پیش‌بینی نشده محسوب می‌شوند. این نوع تورم زمانی ایجاد می‌شود که در اواخر چرخه کسب و کار، سطح تقاضای کل از عرضه پیشی می‌گیرد”.

Bingx
wallex
nobitex
coinex
abantether
bitpin
Bingx
coinex
wallex
abantether
nobitex
bitpin

با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و بینگ ایکس هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر، از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.

در ادامه بخوانید:

مرتبط پست ها

به این مطلب امتیاز دهید

روی ستاره ها کلیک کنید

امتیاز پست: / 5. بر اساس رای

اولین رای را ثبت نمایید

ممکن است علاقه مند باشید

مرتبط پست ها

به بحث بپیوندید

خبرنامه
اطلاع از

لطفا به سوال زیر پاسخ دهید

0 دیدگاه
بازخورد درون خطی
مشاهده همه نظرات

5 ارز برتر بازار

# ارز دیجیتالقيمتتغییر روزانهتغییر هفتگیقیمت تومانی

آخرین مطالب سایت

5 ارز برتر بازار

# ارز دیجیتالقيمتتغییر روزانهتغییر هفتگیقیمت تومانی

آخرین مطالب سایت