مقایسه منحنی پذیرش بیت‌ کوین با اینترنت؛ آیا بیت‌ کوین بهتر است؟

راهنمای مطالعه

«بیت‌کوین» (BTC) از بدو تأسیس تاکنون تعداد کاربران خود را به طور چشم‌گیری افزایش داده است. قبلاً نیز «بیت‌کوینیست» (Bitcoinist) گزارش کرده بود که نرخ پذیرش بیت‌کوین حتی از اینترنت نیز پیشی گرفته است. «مایکل لوین» (Michael Levin)، کارمند سابق گوگل، تحقیق دو بخشی را در مورد این موضوع انجام داده است.

بخش اول تحقیق توضیح می‌دهد که بیت‌کوین در واقع دو منحنی پذیرش دارد، یکی برای شبکه بیت‌کوین و دیگری برای بیت‌کوین به عنوان یک دارایی مالی. از کنار هم قرار گرفتن این منحنی‌ها می‌توان برای اندازه‌گیری میزان پذیرش بیت‌کوین استفاده کرد. لوین معتقد است که اولین ارز رمزنگاری شده از نظر «ارزش بازار» (Marketcap)، به ناحیه بحرانی و حساس خود رسیده است. وی گفت:

«این دو منحنی پذیرش می‌توانند منطبق بر روند بیت‌کوین باشند؛ داراییِ بیت‌کوین که به شروع روند پذیرش بیت‌کوین کمک می‌کند و شبکه بیت‌کوین که به دریافت و ارسال ارزش کمک می‌کند. علاوه بر این، منحنی کلی پذیرش بیت‌کوین در حال رسیدن به یک لحظه حساس است. تعامل این دو منحنی برای رسیدن بیت‌کوین به جریان اصلی بسیار مهم است.»

به گفته لوین، در طی 12 سال تعداد کاربران بیت‌کوین به 135 میلیون نفر رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2025 به 1 میلیارد نفر نیز برسد.

پیش‌بینی مشابهی توسط تحلیل‌گری به نام «ویلی وو» (Willy Woo) ارائه شده است. هر دو باور دارند که بیت‌کوین برای اینکه تعداد کاربرانش به 1 میلیارد نفر برسد، به نصف زمانی نیاز دارد که اینترنت صرف کرد تا تعداد کاربرانش 1 میلیارد نفر شوند.

شبکه لایتنینگ (Lightning) بیت‌کوین و راهی برای پذیرش بیشتر

در قسمت دوم مطالعه خود، لوین استدلال می‌کند که بیت‌کوین باید بر اساس نظریه «جفری مور» (Geoffrey Moore)، مرحله پذیرش به نام «گذر از پرتگاه» (Crossing the Chasm) را پشت سر بگذارد. این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحل است؛ زیرا پذیرندگان اولیه و اکثریت اولیه را تقسیم می‌کند.

برای عبور موفقیت‌آمیز از این پرتگاه، همه فناوری‌ها باید «حاشیه امنی» (beachhead) داشته باشند. بخش خاصی از جمعیت با هدف تبدیل شدن به مشتری‌های شماره یکِ بازار هر کالایی هدف قرار می‌گیرند. معمولاً افرادی که این محصول را استفاده می‌کنند عمل‌گرا هستند و فقط آن را به دلیل نفع خاصی که برای آن‌ها دارد، استفاده می‌کنند.

لوین معتقد است که شبکه لایتنینگ، که «مقیاس‌پذیری» (scalability) بیشتری برای ارسال معاملاتِ کم‌هزینه دارد، می‌تواند مانند همان حاشیه امن عمل کند. این راه‎حل می‌تواند توسط مشاغل و افرادی که استفاده روزمره زیادی از بیت‌کوین دارند، استفاده شود و جنبه خاصی از زندگی آن‌ها را بهبود دهد.

این محقق ادعا می‌کند که بیت‌کوین اگر فقط یک دارایی باشد، ممکن است به اندازه کافی جذاب نباشد که توسط اکثریت اولیه پذیرش شود. به این ترتیب، او استدلال می‌کند که شبکه لایتنینگ می‌تواند این نقش را ایفا کند و حتی از شبکه بیت‌کوین پیشی بگیرد. او افزود:

«بیت‌کوین برای گذر از پرتگاه، ابرقدرتی به نام لایتنینگ را ایجاد کرده است. شبکه لایتنینگ به انتقال بیت‌کوین از پذیرندگان اولیه که بیشتر از بیت‌کوین، به عنوان دارایی استفاده می‌کنند، به اکثریت اولیه که از شبکه بیت‌کوین استفاده می‌کنند، کمک خواهد کرد.»

برای بیت‌کوین، نظریه مور می‌تواند بسیار معنی‌دار باشد. السالوادور اولین کشور روی زمین است که اجازه مناقصه بیت‌کوین به صورت قانونی را صادر کرد. ابتکاری به نام «ساحل بیت‌کوین» (Bitcoin Beach) که مبتنی بر شبکه لایتنینگ است، مزایای این راه‌حل لایه دوم را در این کشور گسترش داده و دولت نیز با قانون‌گذاری آن را تصدیق کرده است.

براساس اطلاعات ارائه شده توسط لوین، السالوادور ششمین کشور از نظر حواله ورودی از ایالات متحده است. حدود 24 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور از حواله‌ها تشکیل شده است. حتی اگر اکثر آن‌ها بیت‌کوین را کاملاً درک نکنند، بسیاری از آن‌ها می‌توانند از منافع محصولی که برای بخش خاصی از بازار طراحی شده است، استفاده کنند.

پتانسیل استفاده از این مدل در سایر کشورها و موارد استفاده از شبکه لایتنینگ نامحدود است. لوین افزود:

به کمک شبکه لایتنینگ، کارآفرینان با انگیزه و قدرت نبوغ انسان، بیت‌کوین و شبکه‌اش، می‌توانند از مرحله گذر از پرتگاه عبور کنند.

منبع: Bitcoinist

Bingx
wallex
nobitex
coinex
abantether
bitpin
Bingx
coinex
wallex
abantether
nobitex
bitpin

با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و بینگ ایکس هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر، از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.

در ادامه بخوانید:

مرتبط پست ها

به این مطلب امتیاز دهید

روی ستاره ها کلیک کنید

امتیاز پست: / 5. بر اساس رای

اولین رای را ثبت نمایید

ممکن است علاقه مند باشید

مرتبط پست ها

به بحث بپیوندید

خبرنامه
اطلاع از

لطفا به سوال زیر پاسخ دهید

0 دیدگاه
بازخورد درون خطی
مشاهده همه نظرات

5 ارز برتر بازار

# ارز دیجیتالقيمتتغییر روزانهتغییر هفتگیقیمت تومانی

آخرین مطالب سایت

5 ارز برتر بازار

# ارز دیجیتالقيمتتغییر روزانهتغییر هفتگیقیمت تومانی

آخرین مطالب سایت