کارشناسان پاسخ می‌دهند: چگونه ایلان ماسک بر بازار رمز ارز تأثیر می‌گذارد!

راهنمای مطالعه

به تازگی ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیرعامل تسلا، اخبار زیادی را به خود اختصاص داده است. او به ثروتمندترین مرد کره زمین تبدیل شد اما بعداً این عنوان را در کنار حدود 6.2 میلیارد دلار از ثروت خود از دست داد. چهار آزمایش موشکی SpaceX Starship وی با شکست روبرو شد اما پرتاب‌ها و فرود‌های بعدی موفقیت‌آمیز بود. همین نوع رفتار نوسانی-که ممکن است بخشی از طبیعت ماسک باشد- در فضای رمز ارز نیز مشاهده شده است.

در ماه فوریه، تسلا 1.5 میلیارد دلار از ترازنامه خود را به بیت کوین (BTC) اختصاص داد. قیمت بیت‌کوین در عرض چند دقیقه تقریباً 3 هزار دلار جهش کرد و پس از آن در 24 ساعت 20 درصد افزایش یافت.

در این مقاله به این موضوع پرداخته می‌شود که این ماجرا چگونه به صورت عمومی فضای بازار رمز ارز را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

– آگاهی عمومی

در اوایل این ماه دوج در کسب علاقه عمومی جهانی از بیت‌کوین پیشی گرفت. سپس یک بررسی نشان داد که آمریکایی‌ها بیشتر از اینکه با اتریوم (Etherum) آشنا باشند با میم‌کوین آشنا هستند. این نتیجه، با توجه به اینکه اکوسیستم اتریوم- که قراردادهای هوشمندی را به وجود آورد و به ساختار بخش امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) تبدیل شد- مطمئناً بیشتر از یک میم‌کوین شایسته به رسمیت شناخته شدن است، ممکن است برای برخی ناراحت‌کننده باشد.

اما از منظر دیگری به این وضعیت نگاه کنید: افرادی که قبلاً با رمز ارز، فناوری بلاک‌چین و دیفای آشنا نبودند شروع به گوگل کردن دوج‌کوین می‌کنند. این موضوع ممکن است علاقه آن‌ها را به دنبال داشته و آن‌ها عمیق‌تر وارد موضوع شوند، در نتیجه این موضوعات باعث افزایش آگاهی شده و ممکن است منجر به درگیری مخاطبان اصلی در فضای رمز ارز شود.

همان‌طور که نیک اسپانوس (Nick Spanos)، مؤسس Bitcoin Center NYC و پروتکل زپ (ZAP) به درستی متوجه شده است:

دوج ابزار قدرتمند بازاریابی، جلب توجه و پذیرش رمز ارز و غیر تمرکزگرایی به عنوان یک مفهوم می‌شود؛ و از این نظر بسیار ارزشمند است.

مشکل مصرف انرژی

دلیل توقف حمایت تسلا از خرید وسایل نقلیه با استفاده از بیت‌کوین، نگرانی‌های این شرکت در مورد “افزایش سریع استفاده از سوخت‌های فسیلی به ویژه ذغال سنگ برای ماینینگ و معاملات بیت‌کوین” بود. برای شرکتی که خودروهای برقی تولید می‌کند منطقی به نظر می‌رسد، درست است؟

اول از همه، این سؤال که آیا بیت‌کوین اتلاف انرژی است موضوع جدیدی نیست و مدتی است توسط کارشناسان صنعت به بحث گذاشته شده است. در همین حال، رسانه‌های عمده- اگر بخواهیم چند مورد را نام ببریم مثل نیویورک‌تایمز، فایننشال‌تایمز و بلومبرگ- عناوین اصلی خود را به دنبال کردن نظرات ماسک اختصاص دادند و همه آن‌ها رمز ارز را به خاطر مصرف بالای انرژی محکوم کردند. آن‌ها به شاخص مصرف برق بیت‌کوین دانشگاه کمبریج اشاره کردند که در آن برق مورد استفاده ماینرهای بیت‌کوین در سراسر جهان در حال حاضر حدود 113 تراوات-ساعت در سال است؛ اما چیزی که آن‌ها اشاره نکرده‌اند – عمداً یا ناخواسته – این است که آخرین مطالعه توسط مرکز کمبریج برای دارایی جایگزین بیان می‌کند که 39٪ از انرژی مصرفی مورد نیاز در ماینینگ بیت‌کوین از منابع تجدید پذیر است.

جالب‌تر اینکه، Galaxy Digital گزارشی با عنوان “در مورد مصرف انرژی بیت‌کوین: رویکرد کمی به یک پرسش ذهنی” منتشر کرد. این شرکت تخمین می‌زند که مصرف انرژی مورد نیاز برای تجارت سنتی به حدود 260 تراوات-ساعت در سال می‌رسد. این رقم بیش از 2 برابر بزرگتر از صنعت بیت‌کوین است. این تخمین‌ها از داده‌های موجود به دست می‌آید، این یعنی منطقی است که بگوییم عدد واقعی بسیار بزرگتر است.

نکته مهم دیگر این است که پس از شیوع کووید 19 و چرخش بزرگ جهانی به سمت دیجیتالی ‌شدن، می‌بایست مشکل مصرف انرژی رمز ارز‌ها را در زمینه گسترده‌تری از استفاده از اینترنت قرار دهیم. ترویس نیکلاس (Travis Nichols)، مسئول رسانه‌ای Greenpeace USA، اشاره می‌کند:

“در چند سال آینده با رشد و پیچیدگی خدمات وب، تقاضا برای قدرت محاسباتی همچنان افزایش خواهد یافت و این امر به انرژی بسیار بیشتری نیاز خواهد داشت.”

اگر به اتهامات ماسک علیه بیت‌کوین برگردیم، این اتهامات روی صنعت تأثیر منفی نداشت. برای نمونه، یک لایحه متمرکز بر محیط زیست در ایالت نیویورک در صورت تصویب در مجلس سنای ایالت، برای ماینینگ رمز ارز مهلت قانونی سه ساله ایجاد می‌کند؛ اما همانطور که می‌گویند، هر ابر یک پوشش نقره‌ای دارد. چیزی که خوب است این است که با برگرداندن توجه به ردپای کربن مصرف شده در صنعت رمز ارز، فضا با سرعت بیشتری به سمت پایداری حرکت می‌کند، همانطور که در همه‌گیری جهانی اتفاق افتاد، و دولت‌های جهانی مجبور شدند در میانه کووید 19 روی انرژی‌های سبز کار کنند.

وب سایت کوین‌تلگراف (Cointelegraph) به سراغ افراد کارکشته در صنعت بلاک‌چین و رمز ارز رفته و نظر آن‌ها را درباره سؤال زیر پرسیده است: چگونه نظرات ایلان ماسک بر کل فضای رمز ارز تأثیرگذار است؟

الکس ویلسون (Alex Wilson)، هم‌بنیان‌گذار Giving Block:

“بیت‌کوین وضعیت بسیار بدتری داشته است. فکر نمی‌کنم این نظرات در بلند مدت تأثیر عمده‌ای داشته باشد. در کوتاه مدت، من فکر می‌کنم این مطالب اعتماد به نفس سرمایه‌گذار را جریحه‌دار می‌کند زیرا نشان می‌دهد که یک شخص چقدر می‌تواند بر روی حرکات کوتاه مدت قیمت تأثیرگذار باشد. این یک بحث کاملاً متفاوت است، اگر توییت های ایلان واقعاً تنها چیزی بود که باعث حرکت قیمت ها می‌شد.”

کریستینا دولان (Cristina Dolan)، مؤسس و مدیرعامل InsideChains، نایب رئیس فروم MIT Enterprise:

“از برخی جهات، به نظر می‌رسد که ایلان ماسک با اظهاراتی در مورد اهداف و دستاوردهای جسورانه تجاری خود، که باعث شده طرفداران قابل توجهی برای وی داشته باشد، و همچنین جریمه‌های کمیسیون اوراق بهادار و سهام، از ایجاد بحث و جدال و جلب توجه لذت می‌برد. تصویب بیت‌کوین توسط خزانه‌های شرکتی مورد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران قرار گرفته است، خصوصاً پس از آنکه تسلا از فروش بیت‌کوین خود 101 میلیون دلار سود کسب کرد. جای تعجب نیست که ایلان پس از خارج شدن با نقد کردن سودش و تمرکز بر دوج‌کوین که جانشین بیت‌کوین بود به مسخره کردن بیت‌کوین به عنوان وسیله‌ای برای سرمایه‌گذاری پرداخت. کوینی که به عنوان ذخیره موقت ارزش و روشی برای انتقال ارزش به کار می‌رفت.

دنله دیکسون (Denelle Dixon)، مدیرعامل و مدیر اجرایی Stellar Development Foundation:

“فکر می‌کنم اینجا خبرهای خوب و بد وجود دارد. در سمت خوب ماجرا، آوردن رمزارزها و بلاکچین در بحث اصلی یک گام مثبت است و به همه ما که در صنعت هستیم فرصتی می‌دهد تا در مورد مزایای واقعی این فناوری صحبت کنیم. در سمت بد ماجرا، مصرف‌کنندگان بیشتری عناوین خبری درباره بیت‌کوین یا دوج‌کوین را مشاهده خواهند کرد و فکر می‌کنند رمز ارز فقط یک سرمایه‌گذاری بسیار ناپایدار برای دلالان است؛ بنابراین، ما باید کمی بر خلاف جریان آب شنا کنیم تا کاربردهای واقعی و ارزشمند شبکه Stellar و سایر پروتکل‌ها و اینکه چگونه این‌ها در حال مقابله با مشکلات جهانی هستند را توضیح دهیم.”

دیانا باررو زالس (Diana Barrero Zalles)، مدیر ESG & Impact در Emergents @ Weild & Co.

بازار نشان می‌دهد که چگونه روانشناسی سرمایه‌گذار می‌تواند به شدت بر بازارهای رمز ارز تأثیر بگذارد. تصورات سنتی از دارایی منطقی و بدون اصطکاک، که در نیمه دوم قرن بیستم بر تفکر مالی مسلط بود، فکر می‌کرد همه افراد در اقتصاد کاملاً منطقی هستند. مفهوم بازارهای کارآمد فرض می‌کند که کلیه دارایی‌ها به درستی با ارزش بنیادی خود قیمت‌گذاری می‌شوند و به اندازه کافی تمام اطلاعات عمومی را منعکس می‌کنند. سرمایه‌گذاران نمی‌توانند با شناسایی دارایی‌های بد قیمت‌گذاری شده “بازار را شکست دهند”. در نقطه مقابل، دارایی رفتاری ریشه خود را در مقاله‌ای به قلم رابرت شیلر (Robert Shiller) از دانشگاه ییل و دریافت‌کننده جایزه نوبل در سال 1981 جستجو می‌کند. وی در این مقاله اعلام کرد که نوسانات بازار می‌تواند بسیار زیاد باشد تا با تفکر کاملا منطقی سازگار شود. نظریه وی از دهه 1990 مقبولیت گسترده‌تری پیدا کرده است. در بازارهای رمز ارز، این نظریه بارها و بارها نشان داده است که بیشتر روان‌شناسانه است تا واقع‌گرایانه. دارایی وابسته به رفتار سعی می‌کند در چارچوب رفتار هیجانی سرمایه‌گذار و اقدامات مدیریتی به بازار معنا بخشد.

جان وو (John Wu)، رئیس Ava Labs:

“ایلان علاقه‌مند به کارهای دراماتیک است، اما قطعاً نقدهای منصفانه و سؤالاتی در مورد اکوسیستم بیت‌کوین وجود دارد که می‌بایست آن‌ها را برطرف کند. خوشبختانه، توجه بیشتر از سوی بخش بزرگتری از جمعیت باعث پذیرش سریعتر منابع انرژی تجدید‌پذیر و شفافیت در مورد اینکه این منابع امروز به چه میزان مصرف می‌شوند شده است. هنگامی که تسلا اعلام کرد پرداخت‌های بیت‌کوین را قبول می‌کند، من ابراز تردید کردم که این مساله جا بیفتد زیرا معاملات با بیت‌کوین بسیار کند بوده و پیامدهای مالیاتی آن نیز قابل توجه است.

برای برداشتن این گام، تسلا شرایط را برای پذیرش پرداخت‌های رمز ارز سنجید و اکنون می‌تواند به بررسی شبکه‌هایی بپردازد که برای فاینالیتی تقریبا فوری، هزینه‌های کم و عدم تأثیر محیط زیستی بهینه‌ شده‌اند.

متی گرین‌اسپن (Mati Greenspan)، مؤسس Quantum Economics:

“حتی لری فینک (Larry Fink)، مدیرعامل بلک‌راک (BlackRock)، بزرگترین شرکت مدیریت پول در جهان، به نوسانات شدید قیمت‌های بیت‌کوین با مقدار کمی سرمایه اشاره کرد. به نظر می‌رسد که برای ماسک، که در اوایل سال جاری ثروتمندترین مرد جهان بود، این موارد بیش از پول درآوردن صرف است. او راهی پیدا کرده است که با کمتر از 280 کاراکتر می‌تواند احساسات بازار را دستکاری کند. ما کمی از این ماجرا را در مورد ترامپ (Trump) دیدیم، اما ماسک به وضوح در انجام این بازی بسیار بهتر است.”

تیم دراپر (Tim Draper)، مؤسس Draper Associates و Draper Fisher Jurvetson:

” ما البته بالا و پایین‌های زیادی را در دنیای رمز ارز دیده‌ایم، بنابراین تا حدودی در مقابل اخبار کوتاه و یک‌روزه‌ای مثل توییت‌های ماسک یا نظرات سابق وارن بافت (Warren Buffett)، جیمی دایمن (Jamie Dimon) و دیگران مصونیت پیدا کرده‌ایم. به طور کلی، نظرات منفی از سوی افرادی ارائه می‌شود که ارزهای بی‌پشتوانه زیادی دارند و نمی‌خواهند سیستم تغییر کند. ایلان از این نظر که عامل تغییر است تا حدی متفاوت است. من قطعاً امیدوارم که او این کار را به عنوان پامپ و دامپ با انگیزه‌های خودخواهانه انجام ندهد. من دوست دارم به او به عنوان یک عامل تغییر و یک قهرمان فکر کنم.

با توجه به اظهارات پر انرژی او: من تقریباً همیشه با ایلان موافقم، اما در اینجا او اشتباه فهمیده است. اثرات ثانویه تکنولوژی به ندرت همان چیزی است که در سطح ظاهر می‌شود. ماینینگ، استفاده از انرژی جایگزین ارزان را تشویق می‌کند. به خاطر ماینرها، ما انرژی بیشتری در زمین پیداکرده‌ایم. بیت‌کوین به انرژی بسیار کمتری نسبت به سیستم کنونی ما نیاز دارد. این سیستم برای پول کاغذی درختان را قطع می‌کند و به زیرساخت عظیمی نیاز دارد. بانک‌ها، ساختمان‌ها، ضراب‌خانه‌ها، پرینترها و غیره باید چه‌ مقدار انرژی مصرف کنند تا دلارهای بدون پشتوانه تولید کنند؟

وس لویت (Wes Levitt)، رئیس بخش استراتژی در تتا لبز (Theta Labs):

توییت‌های ماسک و تأثیرات آن مطمئناً ممکن است از دید برخی سرمایه‌گذاران حقوقی به رمز ارز آسیب برساند. اگرچه بسیاری از سرمایه‌گذاران ماسک را دلقک در نظر گرفته و بر مبنای نظرات او تصمیم اقتصادی نمی‌گیرند، اینکه یک توییت گمراه‌کننده در چند روز می‌تواند صدها میلیارد دلار مارکت کپ را پاک کند، باعث افزایش نگرانی‌ها درباره بلوغ بازارهای رمز ارز شده است.

به طور کلی، ماجرای دوج‌کوین نیز نمی‌تواند به بهبود وجهه رمز ارز کمک نماید. بسیاری تصور می‌کردند که 2021 سالی است که در آن رمز ارزها می‌توانند به عنوان یک کلاس دارایی مقبولیت اصلی و عمده را به دست آورند، اما مشاهده یک میم‌کوین به شکل سگ که به مارکت کپ 80 میلیارد دلاری رسیده و سپس 50 درصد ریزش می‌کند برای رمز ارزی که می‌خواهد جدی گرفته شود ایده‌آل نیست.

منبع: Cointelegraph

Bingx
wallex
nobitex
coinex
abantether
bitpin
Bingx
coinex
wallex
abantether
nobitex
bitpin

با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و بینگ ایکس هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر، از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.

در ادامه بخوانید:

مرتبط پست ها

به این مطلب امتیاز دهید

روی ستاره ها کلیک کنید

امتیاز پست: / 5. بر اساس رای

اولین رای را ثبت نمایید

ممکن است علاقه مند باشید

مرتبط پست ها

به بحث بپیوندید

خبرنامه
اطلاع از

لطفا به سوال زیر پاسخ دهید

0 دیدگاه
بازخورد درون خطی
مشاهده همه نظرات

5 ارز برتر بازار

# ارز دیجیتالقيمتتغییر روزانهتغییر هفتگیقیمت تومانی

آخرین مطالب سایت

5 ارز برتر بازار

# ارز دیجیتالقيمتتغییر روزانهتغییر هفتگیقیمت تومانی

آخرین مطالب سایت